Motory

Podle velikosti kvadrokoptéry vybíráme motory, pro nejrozšířenější velikost rámu 210-250mm se nejčastěji používají motory o velikosti kolem 2206 (22 je průměr statoru a 06 je výška statoru v milimetrech). Velikost motoru nám určuje jeho výkon, čím větší motor je, tím má větší výkon a rychlejší odezvu. Na druhou stranu ale vetší motor znamená vyšší hmotnost a také vyšší nároky na baterii. Pokud zvolíte příliš silné motory a k nim připojíte nekvalitní, slabou baterii, výkon stejně nepocítíte a baterku brzo zničíte. Tady jsou orientační velikosti motorů k velikostem rámu.

  • 5″ (190-250mm) – 2204, 2205, 2206, 2207, 2306, 2307
  • 4″ (160-180mm) – 1306, 1407, 1806
  • 3″ (130-160mm) – 1306, 1407
  • 2″ (95-110mm) – 1103, 1104, 1105, 1106

Z čeho se střídavý motor skládá:

  • Stator – nehybná část motoru, připevněná k rámu, obsahuje
    • cívky (vinutí, elektromagnety)
    • ložiska
  • Rotor – pohyblivá část motoru, obsahuje
    • permanentní magnety
    • hřídel
Části motoru

Dalším důležitým parametrem je počet otáček na volt (kV), nejčastěji se u 5″ rámů používají motory v rozmezí 2300-2600 kV. Toto číslo udává počet otáček za minutu na jeden Volt (např. 2300 kV na 4S baterii (16,8 V) znamená bez mála 40 tisíc otáček za minutu). S vyšším kV získáte vyšší rychlost, ale zároveň vyšší odběr, to je potřeba zohlednit při výběru baterek a regulátorů. Pro začátečníky a středně pokročilé je 2300 kV absolutně dostačující. Většinou totiž platí, že motory s vyššími otáčkami mají menší tah při nižších otáčkách.

BrotherHobby Returner R4

Dá se říci, že čím menší motor a vrtule, tím více otáček bude potřebovat. Na long-range (daleké), klidné lety jsou potom vhodnější naopak nižší otáčky, kvůli spotřebě.

Pro měření se použivají statické thrust testy, kdy se na připevněném motoru zkoušejí různé vrtule a v závislosti na úrovni plynu se měří proud (A), tah (g) a následně se počítá efektivita (g/W), což je poměr výkonu a tahu. Skvělým webem na thrust testy motorů je Mini Quad Test Bench.

Aby motor dlouho vydržel, je potřeba se o něj dobře starat a občas (třeba jednou za měsíc) do ložisek kápnout modelářský 100% syntetický olej, k tomu určený. Pokud motory nebudete mazat, tak se jim dříve nebo později ložiska třením spálí a potom je nutné je vyměnit, což není úplně jednoduché a kvalitní ložiska nejsou zrovna levná, takže se je rozhodně vyplatí promazávat.

Kvalitními a ověřenými výrobci motorů jsou např. BrotherHobby, Dys, T-Motor nebo Emax, z těch levnějších potom Racerstar.

Další díl