Řídicí jednotky

Řídicí jednotka je takovým pomyslným mozkem koptéry. Jedná se o kombinaci mikroprocesoru a senzorů. Každá řídicí jednotka obsahuje IMU jednotku. Jedná se o kombinaci gyroskopu a akcelerometru. Tyto senzory a vhodný firmware neustále vyhodnocuje náklon a úhlovou rychlost koptéry a zároveň berou v úvahu signál z RC přijímače, tedy pokyny pilota. To vše stačí k tomu, aby se dala koptéra spolehlivě řídit a přitom se chovala stabilně a předvídatelně.

Řídicí deska může mít ještě další senzory, jako například magnetometr (elektronický kompas), barometrický senzor (umožňuje měřit a udržovat tak výšku letu v závislosti na tlaku vzduchu) a nebo k desce můžete připojit další, např. GPS. Pro typické létání FPV ale úplně stačí na řídicí desce základní gyroskop s akcelerometrem. Řídicích jednotek existuje spousta a nové stále přibývají. S vývojem řídicího firmwaru pomalu stoupají nároky i na rychlost procesoru. V současné době se používají desky s označení procesoru F4 nebo F7. Jednotky s procesorem F4 zatím zvládají veškeré funkce Betaflightu, nicméně pokud chcete, aby vaše jednotka vše podporovala i v budoucnu, stojí za zvážení deska s F7 procesorem. Za zmínku také stojí blackbox. Blackbox je černá skřínka, do které se ukládají veškeré informace o tom, co se v jednotce děje. Ty se pak používají k ladění PID parametrů, filtrů nebo hledání závady. Některé řídicí jednotky mají paměť pro nahrávání blackboxu, jiné umí nahrávat na SD kartu a některé to neumí vůbec. Při výběru řídicí jednotky je také vhodné se podívat na její zapojení. Spoustu desek má dnes již konektory na připojení ostatních zařízení jako je ESC, DJI letová jednotka nebo LED diody. Konektory usnadní stavbu koptéry a případné opravy, nicméně je třeba dávat na pořadí pinů v konektoru. Každý výrobce může mít konektory pro spojení s ESC jiné.

Řídící desky se kvůli zmenšení velikosti stacku a hmotnosti často kombinují s jinými komponentami. Některé desky mají integrovaný RC přijímač, jiné PDB (power distribution board) – tedy desku, která je učena pro rozvod napětí z baterie a snazší montáž koptéry. Takové řidicí desky je v hodné použít v kombinaci se čtyřmi samostatnými regulátory na ramenou. Nejčastěji se však dnes setkáte s AIO (All In One) deskou, což je letová jednotka s regulátory v jednom.

Řídicí desky se dělají ve čtyřech velikostech. Větší desky mají rozteč montážních děr 30,5×30,5mm, ty menší 20x20mm a nejmenší 16x16mm. Čtvrtá velikost má rozteč montážních děr 25,5×25,5mm a montuje se zpravidla pootočená o 45°. Ta se využívá na Whoopech a Toothpickách. Vždy vybírejte velikost desky podle vašeho rámu.

Firmware

Firmware je software řídicí jednotky, který pomocí pokročilých algoritmů zpracovává vaše pokyny z přijímače. Na základě toho a informací ze senzorů říká regulátorům, jak mají upravit otáčky motorů tak, aby chování koptéry odpovídalo vašim požadavkům z vysílačky. Nejpoužívanější firmware pro závodní koptéry je Betaflight. Existují i další firmwary, které sice vychází z Betaflightu, ale ve vzduchu se každý chová trochu jinak, např. EmuFlight. Pro létání s GPS a pokročilou stabilizaci je vhodné použít iNav. Oproti betaflightu podporuje funkce jako plánováni trasy, návrat domů, držení pozice a výšky a další.

Konfigurátor

Když si koupíte řídicí jednotku, tak ne vždy obsahuje aktuální verzi firmware, ten se neustále vyvíjí a nové verze vycházejí relativně často. Proto je potřeba (doporučeno) čas od času firmware aktualizovat (flashnout). Získáte tak většinou lepší letový projev, nové funkce, apod. Ke flashování a nastavení řídicí jednotky se používá konfigurátor. Konfiguraci Betaflightu budeme věnovat jednu celou kapitolu. Konfigurátor umožňuje opravdu komplexní nastavení, kterým si můžete vyladit letové vlastnosti k obrazu svému. Betaflight už ale i v základním nastavení létá na výbornou s většinou sestav. Dále jsou zde letové režimy, které umožňují zapínat různé druhy stabilizace nebo třeba nastavení LED osvětlení. Lze pak třeba nastavit změnu barvy na potenciometr na vysílačce.

Betaflight Configurator

Špatné nastavení může vést k nepředvídatelnému chování, proto vždy při změně nastavení dbejte zvýšené opatrnosti a koptéru zapínejte v dostatečné vzdálenosti. Takové špatně nastavené otočení desky může napáchat pěknou paseku. Vždy, když nastavujete koptéru a máte připojenou baterku, mějte sundané vrtule.

Další díl