Motory

Podle velikosti a hmotnosti koptéry vybíráme motory, pro nejrozšířenější velikost rámu na 5″ vrtule se nejčastěji používají motory o velikosti  2306 nebo 2207. První dvě číslice označují průměr statoru v milimetrech a druhé dvě číslice označují výšku statoru v milimetrech. Velikost motoru je úzce spjatá s jeho výkonem, čím větší motor je, tím má větší výkon a rychlejší odezvu. Na druhou stranu ale vetší motor znamená vyšší hmotnost a také vyšší nároky na baterii. Pro úspěšné létání je třeba mít vždy správně zvolenou kombinaci motoru, vrtule a baterie. Zde jsou orientační velikosti motorů k velikostem rámu.

  • 5″ (190-250mm) – 2004, 2204, 2205, 2206, 2207, 2306, 2208
  • 4″ (160-180mm) – 1306, 1404, 1407, 1408, 1806, 2004
  • 3″ (130-160mm) – 1106, 1306, 1404, 1407
  • 2″ (95-110mm) – 1103, 1104, 1105, 1106
  • 31-40mm (65-75mm) – 0603, 0703, 0802, 1102

Z čeho se střídavý motor skládá:

  • Stator – nehybná část motoru, připevněná k rámu, obsahuje
    • cívky (vinutí, elektromagnety)
    • ložiska
  • Rotor – pohyblivá část motoru (zvon motoru), obsahuje
    • permanentní magnety
    • hřídel
Části motoru

Dalším důležitým parametrem je počet otáček na volt (kV). Ty se volí vzhledem k použitým vrtulím a baterii. Nejčastěji se u 5″ rámů používají motory v rozmezí 2300-2600 kV v kombinaci se 4S baterií a 1600-1900kV v kombinaci s 6S baterií. Toto číslo udává počet otáček za minutu na jeden Volt (např. 2300 kV na 4S baterii (16,8 V) znamená bez mála 40 tisíc otáček za minutu). S vyšším kV získáte vyšší rychlost, ale zároveň vyšší odběr, to je potřeba zohlednit při výběru baterek a regulátorů. Pro začátečníky a středně pokročilé je 2450 kV absolutně dostačující.

Čím menší motor a vrtule, tím více otáček budete pro let potřebovat. Na long-range a klidné lety jsou potom vhodnější naopak nižší otáčky, kvůli efektivitě. U motorů do jisté míry platí, že kvalita odpovídá ceně. Dražší motory mají lepší zpracování, vyšší výkon a odlehčené materiály. Levnější motory mají také na rotoru ploché magnety, lepší motory mají magnety zahnuté. Díky zahnutým magnetům je mezera mezi statorem a rotorem menší a motor podává lepší výsledky.

Pro měření se používají statické thrust testy, kdy se na připevněném motoru zkoušejí různé vrtule a v závislosti na úrovni plynu se měří proud (A), tah (g) a následně se počítá efektivita (g/W), což je poměr výkonu a tahu. Skvělým webem na thrust testy motorů je Mini Quad Test Bench.

Další díl