Rámy

Rám je základem celého stroje, nosná konstrukce všech ostatních komponent. Při jeho výběru dbejte na to, aby se vám pohodlně sestavoval a aby nebylo příliš obtížné do něj „nacpat“ všechny ostatní elektronické díly. Větší rámy se lépe sestavují a jsou tak vhodnější pro stavitele začátečníky. Rozhodující je hmotnost. Čím těžší bude, tím větší budou nároky na pohonný systém. Naopak lehké rámy mohou být až příliš křehké a můžete je snadno zlomit. V dnešní době je nejvhodnějším a nejpoužívanějším materiálem karbon, tedy desky z uhlíkových vláken. Tento materiál je lehký a velmi odolný.

My se budeme zabývat hlavně těmi závodními rámy. Těch je dnes na trhu nepřeberné množství a neustále se objevují nové. Začínajícím pilotům doporučujeme se držet těch osvědčených, často zmiňovaných a ze začátku příliš neexperimentovat. Také není úplně vhodné začínat na těch nejmenších rámech, jelikož prostoru pro instalaci komponent může být na začátečníka až příliš málo a zkrátka se vám to tam všechno nevejde. Navíc menší komponenty znamenají i menší pájecí plochy a to vyžaduje zkušenosti a vhodné nástroje.

Typy rámů

Rámy dělíme na několik typů, které vychází z účelu jejich použití.

Freestylový

Freestylové rámy mají obvykle velký protáhlý střed. Kamera je vytažena dopředu tak, aby nebyly vidět vrtule v záběru. Na horním platě je dost místa na držák pro HD kameru a baterii. Rámy jsou robustní a relativně těžké. Freestylové rámy jsou vhodnější pro začátečníky, protože v nich obvykle bývá dostatek místa a snáze se staví.

Závodní

Rámy pro závodění jsou minimalistické, lehké a odolné. Baterie se zpravidla dává dolů, protože jinam se nevejde. Případný držák HD kamery lze umístit na vršek boudy. Závodní rámy bývají navrženy tak, aby se do nich veškeré komponenty vešly tak akorát a je využitých každých pár milimetrů místa. Občas může být problém do nich umístit vetší přijímač, GPS nebo pípák. Na druhou stranu se vám závodní rám odvděčí velkou obratností, rychlostí a při klidném letu delším letovým časem.

Cinewhoop

Cinewhoopové jsou samostatná kategorie. Obvykle se jedná o 2,5-3″ koptéru s kryty vrtulí. Cinewhoop je určený pro nošení Gopro nebo jiné HD kamery. Díky krytým vrtulím se s ním dá relativně bezpečně létat i v blízkosti budou, lidí a uvnitř místností. S Cinewhoopem se létá jen kvůli pořizování záběrů, jinak je to těžká cihla a létání s ním si moc neužijete.

Toothpick

Toothpick (neboli párátko) je tenký lehký rám obvykle ve tvaru X s plastovou boudou. Cílem toothpicku je být co možná nejlehčí. Díky nízké hmotnosti koptéra dokáže létat až překvapivě obratně a dlouho. Toothpick je navíc velmi tichý.

 

Na velikosti záleží

Dle velikosti dělíme rámy podle úhlopříčné vzdálenosti motorů, např 250mm, 210mm, 160mm, 130mm… nebo podle toho, jak velké maximálně dokáže pojmout vrtule, tedy např. 6″, 5″, 4″ 3″, ale i miniaturní 31mm. Standardem na venkovní závodění jsou rámy kolem 210mm a tedy 5″ vrtule. Pro indoor létání jsou potom vhodné např. 2.5″ rámy. A pokud chcete létat doma, zapomeňte na výkon a pořiďte si koptéru typu Tiny Whoop.

Důležitá je tloušťka ramen, ta jsou při nárazech nejvíce namáhána. 5″ rámy mívají zpravidla ramena tlustá 4-6mm. Freestylové koptéry mívají ramena širší a tenčí, u rámů na závody se častěji setkáte s rameny užšími, ale tlustšími.  Z těch nejlevnějších, a pro začátečníky nejvhodnějších, můžeme doporučit Readytosky Alien. Je levný, poměrně odolný a náhradní díly se na něj dají snadno sehnat. Navíc disponuje dostatkem prostoru pro vaší první stavbu. Pokud byste rádi spíš závodní rám, tak je tu varianta Rotorama Wasp.

Další díl