Řídicí jednotky

Řídicí jednotka je takovým pomyslným mozkem našeho létajícího stroje. Jedná se o kombinaci mikroprocesoru a senzorů. Typicky jde o tzv. šesti-osý senzor – obsahuje 3 gyroskopy a 3 akcelerometry, vždy pro každou prostorovou osu jeden. Tyto senzory a vhodný firmware neustále vyhodnocuje náklon a úhlovou rychlost koptéry a zároveň berou v úvahu signál z RC přijímače, tedy pokyny pilota. To vše stačí k tomu, aby se dala koptéra spolehlivě řídit a přitom se chovala stabilně a předvídatelně.

Řídicí deska může mít ještě další senzory, jako například magnetometr (elektronický kompas), barometrický senzor (umožňuje měřit a udržovat tak výšku letu v závislosti na tlaku vzduchu) a nebo k desce můžete připojit další, např. GPS (umožňuje plánovat “mise” – tedy letět po předem nastavené trase, vracet se automaticky na místo startu a tak podobně). Pro typické létání FPV ale úplně stačí na řídicí desce základní šestiosý senzor. Řídicích jednotek existuje spousta a nové stále přibývají. S vývojem řídicího firmwaru pomalu stoupají nároky i na rychlost procesoru – pokud nechcete být bržděni hardwarem, hledejte označení procesoru F4 nebo F7. Součástí řidicí desky může být i PDB (power distribution board) – tedy deska, která je učena pro rozvod napětí z baterie a snazší montáž koptéry. Takové řidicí desky je v hodné použít v kombinaci se čtyřmi samostatnými regulátory na ramenou. Řídicí desky se dělají ve dvou velikostech. Větší desky mají rozteč montážních děr 30,5×30,5mm a ty menší 20x20mm. Vždy vybírejte velikost desky podle vašeho rámu.

Populární desky jsou: Airbot Omnibus F4 nebo Matek F450.

Matek F405 CTR

Firmware

Firmware je software řídicí jednotky, který pomocí pokročilých algoritmů zpracovává vaše pokyny z přijímače. Na základě toho a informací ze senzorů říká regulátorům, jak mají upravit otáčky motorů tak, aby chování koptéry odpovídalo vašim požadavkům z vysílačky. Nejpoužívanější firmware pro závodní koptéry je Betaflight. Existují i další firmwary, které sice vychází z Betaflightu, ale ve vzduchu se každý chová trochu jinak, např. Raceflight nebo Butterflight. Všechny firmwary mají své tábory fanoušků, jedni preferují ten, jiní zase onen, je to subjektivní a každému vyhovuje něco jiného. Pokud byste plánovali stroj s GPS, tak potom byste použili iNav. Firmware je zaměřený na použití s GPS a oproti betaflightu podporuje funkcionality jako plánováni trasy, návrat domů, držení pozice a výšky a další.

Konfigurátor

Když si koupíte řídicí jednotku, tak ne vždy obsahuje aktuální verzi firmware, ten se neustále vyvíjí a nové verze vycházejí relativně často. Proto je potřeba (doporučeno) čas od času firmware aktualizovat (flashnout). Získáte tak většinou lepší letový projev, nové funkce, apod. Ke flashování a nastavení řídicí jednotky se používá konfigurátor. Konfiguraci Betaflightu budeme věnovat jednu celou kapitolu. Konfigurátor umožňuje opravdu komplexní nastavení, kterým si můžete vyladit letové vlastnosti k obrazu svému. Betaflight už ale i v základním nastavení létá na výbornou s většinou sestav. Dále jsou zde letové režimy, které umožňují zapínat různé druhy stabilizace nebo třeba nastavení LED osvětlení. Lze pak třeba nastavit změnu barvy na potenciometr na vysílačce.

Betaflight Configurator

Špatné nastavení může vést k nepředvídatelnému chování, proto vždy při změně nastavení dbejte zvýšené opatrnosti a koptéru zapínejte v dostatečné vzdálenosti. Takové špatně nastavené otočení desky může napáchat pěknou paseku. Vždy, když nastavujete koptéru a máte připojenou baterku, mějte sundané vrtule.

Další díl