Vrtule

Výběr vrtule má na letový projev vaší koptéry významný vliv, v této kapitole si povíme něco o jejich značení a které jsou vhodné na jaký styl létání.

Na trhu je nepřeberné množství vrtulí s různým počtem listů, různých tvarů a z různých materiálů. Ještě před pár lety byly vrtule na koptéry tak křehké, že stačilo o něco škrtnout a okamžitě se rozletěla na několik kusů. Ty časy jsou naštěstí pryč a dnešní vrtule vydrží hned několik tvrdých nárazů, obvykle se jen ohnou a stačí je narovnat. Velmi kvalitní vrtule vyrábí např. Dalprop, HQprop nebo Gemfan. Oblíbené levné a odolné jsou Kingkong (LDARC).

Dalprop Cyclone T5046C
Gemfan 5152S Flash V2

Co se týče parametrů, tak jeden z těch, který uvidíte hned na první pohled je počet listů. Zatímco dvojlisty se vyznačují vysokou účinností a rychlostí, tak trojlisty a čtyřlisty přidávají koptéře na stabilitě a ovladatelnosti. Šestilisty jsou už extrém a spíše exotická rarita, protože tolik listů už nepřináší v podstatě žádné výhody, spíše naopak. Takovým nejpoužívanějším zlatým středem v kategorii 5″ vrtulí jsou trojlisty 5045, ale co tato čísla znamenají?

Označení vrtulí není žádná věda, obvykle se setkáte např. s 5040, 5045 BN, 6030,… První dvojčíslí znamená velikost, konkrétně průměr v palcích (50 = 5″). Čím větší vrtule je, tím teoreticky získáte silnější tah, ale pomalejší odezvu. Také potřebujete výkonnější motor, aby vrtuli dokázal dostatečně roztočit. Druhé dvojčíslí potom vyjadřuje její stoupání, tedy jak moc je vrtule zahnutá, což určuje zejména rychlost. U některých vrtulí se setkáte s označením BN (Bullnose), to znamená, že na koncích listů nejsou špičky, ale listy vypadají, jako by byly původně větší, ale někdo je zkrátil. To vede k vyššímu tahu, ale samozřejmě nižší efektivitě a tím pádem vyšší spotřebě.

Další díl