A je to tady, váš první let. Už předem si najděte místo, kde nechodí moc lidí, kde nejsou překážky a kde to dobře znáte. Dbejte na svou bezpečnost a zejména na bezpečnost ostatních lidí a cizího majetku. Multirotory a zejména ty velké a závodní nejsou hračky. Můžete tím sobě nebo i druhým škaredě ublížit a nemusí to být zrovna chybou pilota, ale i technika může kdykoliv selhat. Počítejte s tím, že ze začátku (obzvlášť pokud jste netrénovali na simulátoru) budete padat a havarovat. To k tomu patří. I ti nejlepší piloti na světě padají, není se za co stydět. A právě ty chyby a havárie vás budou posouvat v pilotním umění dál. Většinou se nic nestane, někdy to skončí zlomenou vrtulí a někdy bohužel zlomeným rámem, zničeným motorem či kamerou. Pokud jste si však koptéru postavili a nastavili sami, tak pro vás nebude problém díly vyměnit.
Před samotným létáním doporučujeme vyzkoušet simulátor. Alespoň pár hodin na zažití zakladních pohybů. Některé jsou zdarma, některé zpoplatněné. Ale určitě je lepší dát pár set korun za simulátor než tisíce za rozbité modely. Z těch free simulátorů můžeme doporučit demoverzi FPV Freerider a z těch placených rozhodně Velocidrone nebo Liftoff. Simulátory se navíc hodí k procvičování a zlepšování vašich schopností i za špatného počasí. Multiplayer vám potom umožní porovnat vaše zkušenosti s ostatními piloty.
Předletová kontrola
Máme postavenou koptéru a máme ji nastavenou. Před každým letem si ale proveďte zběžnou předletovou kontrolu. Zkontrolujte, že máte všechny šroubky na svých místech a dotažené. Při létání celým strojem rezonují vibrace o různých frekvencích a to způsobuje, že se šroubky časem povolují. Pokud se nechcete zabývat častou kontrolou šroubů, použijte na závity modrý Loctite. Dále překontrolujte, že máte správně nasazené a dotažené vrtule. Také kamera by se neměla volně pohybovat, to může způsobit roztřesený obraz. Ujistěte se, že máte akumulátor pevně stažený suchým zipem.
Nyní si zapněte rádio a ujistěte se, že máte vybraný správný model. Pokud startujete motory pomocí přepínače, tak si zkontrolujte, že jej máte v poloze zajištěno (Disarmed). Nyní připojte akumulátor ke koptéře. Za pípání proběhne inicializace FC a regulátorů. Zkontrolujte, že nic nebrání roztočení vrtulí a od koptéry odstupte. Zkuste zapnout motory na co nejnižší otáčky, nebo je roztočte pomocí přepínače a napoprvé se ujistěte, že máte aktivní stabilizaci. Poté se zkuste vznést do malé výšky, maximálně 1.5m a s koptérou opět zlehka přistaňte. Vzlétnutím víme, že je vše správně nastaveno.
Nyní si zapněte video přijímač a zkontrolujte, že kamera a VTx vysílají obraz a vy jej v pořádku přijímáte. Pokud jste úplní začátečníci, tak vám nedoporučujeme hned létat přes FPV. Naučte se koptéru v prvé řadě řídit na dohled (tzv. LOS – z angl. Line of Sight). Netrvá to dlouho. Dejte tomu hodinku denně po dobu jednoho týdne a bude to OK. Pro zvládnutí jemné motoriky na kniplech si zkoušejte koptéru udržet ve vzduchu na jednom místě (tzv. hovering nebo visení). I když máte zapnutou stabilizaci, tak koptéra vám bude malinko „driftovat.“ Tyto pohyby zkuste manuálně korigovat tak, abyste ji udrželi na co nejmenším místě. Po nějakém čase ji zkuste přepnout do Acro režimu. Stabilizace tedy nebude aktivní, takže visení zkoušejte v co nejmenší výšce. Koptéra bude živá a pokud pohnete prudce s páčkou, tak vám pravděpodobně uletí, nebo s ní havarujete. Proto vždy mějte prst na páce pro vypnutí motorů a když už budete vědět, že manévr nezvládnete, tak motory ihned vypněte. Pokud necháte motory běžet a ony se nebudou moct otáčet, tak je můžete spálit, včetně ESC.
První manévry
Visení vám už jde, tak se posuneme dál. Vyzkoušíme si pohyby do všech šesti směrů plus dvou ve vertikální ose. Vzneste se do rozumné výšky a zkuste let dopředu. Po dvou metrech zastavte a vraťte se zpět na výchozí místo. To samé si vyzkoušejte doleva, doprava, ale také nahoru a dolů. Dále zkuste otáčení ve vertikální ose (yaw). Koptéra by se neměla nijak chvět a měla by plynule reagovat na vaše povely. Dokud máte koptéru „čumákem“ dopředu, tak je ovládání jednoduché, ale pokud s ní poletíte kamerou směrem k sobě, tak ovládání do stran bude naopak. To však během FPV letu nepocítíte. Zkuste vzdálenosti od sebe prodlužovat. Až si budete jisti, že tyto základní manévry zvládáte posuňte se dál.
Pokročilé manévry
Základy máme. Teď zkuste něco trochu složitějšího. Co takhle létání do kruhu? Koptéru vzneste a odleťte od sebe do bezpečné vzdálenosti. Rozleťte ji směrem dopředu a za pomocí klonění a bočení s koptérou opatrně zatočte. Přesný postup se těžko popisuje, protože pro let a všechny manévry je nutné pracovat se všemi čtyřmi základními kanály pro ovládání. Nejsnazší je, jak jsme psali na začátku, se základy naučit na simulátoru. V zatáčkách se například koptéra bude výškově propadat, proto musíte přidat více plynu atd. Jak jsem zmínil výše, tak nejtěžší je pro začátečníky let proti sobě. Až zvládnete zatáčky a létání v kruhu, tak si zkuste odletět tvar osmičky. Až tohle zvládnete, pak se teprve pusťte do FPV letu. Nenutíme vás, ale je dobré abyste věděli jak se koptéra při různých manévrech chová. FPV let jako takový je pak daleko jednodušší.
FPV let
Svůj stroj už bezpečně zvládáte. Pojďme se tedy pustit do toho, co je v podstatě cílem tohoto tutoriálu. O elektronice, komponentách, jejich sestavení a principech letu už máte tedy alespoň základy zvládnuty, tak hurá na první FPV let. Teď už to bude jen o zábavě a zjišťování příčin toho, proč to po havárii nechce letět. Frekvenci pro video přenos máte nastavenu a máte otestováno, že obraz z kamery vidíte v brýlích nebo na displeji. Pokud létáte FPV, vždy s sebou mějte další osobu, tzv. spottera, který vás bude upozorňovat na překážky a zároveň vám může pomoci rychleji najít koptéru pokud spadne, ale hlavně bude dávat pozor na další lidi, kteří se mohou objevit v místě kde létáte. Hodně lidí k vám může přijít už jen ze zvědavosti. Myslí si že ten komár na steroidech je jen hračka, ale je to půl kilový projektil, který letí i více než 100km/h.
Dobře, všechno funguje, jak má. Jak tedy odstartovat. Koptéru položte na místo odkud může vzlétnout. Nyní si nasaďte FPV brýle, vezměte si rádio do ruky a odstartujte tak, že koptéru vznesete do vzduchu a klopením dáte povel dopředu. Pamatujte na to, že kameru máte pod nějakým úhlem, tudíž abyste viděli před sebe, tak je nutný let dopředu. Úhel kamery vám mimo jiné udává i to, jakou maximální rychlostí můžete letět, aniž byste se dívali do země.
Ze začátku hlavně nedělejte žádné složité manévry. Létejte na ploše bez překážek a hlavně nezúčastněných osob. Jde o to si to prvně osahat. Létání se závodní koptérou je o dost rozdílnější než s těmi většími. Je živější, poměr váha/výkon je také někde jinde, a hlavně nemáte možnost zapnutí GPS stabilizace a automatického návratu zpět. Postupem času si hledejte překážky, nebo si pořiďte branky na trénink. Využít můžete i přírodních překážek, jako jsou stromy, mosty, staré budovy, ale hlavně ve vší opatrnosti. Až si budete jistí letem ve stabilizovaném režimu, dejte mu maximálně týden, abyste si na něj příliš nezvykli, tak přejděte na acro režim, který vám dovolí neomezené akrobatické vylomeniny.
Co se týče přistání, tak většinou vám k tomu dopomůže pád, nebo náraz do překážky. Pokud byste, ale rádi přistáli bez nehody, tak se snažte co nejvíce snížit rychlost před přistáním, ideální je prudší zatáčka, ve které koptéra ztratí hodně rychlosti, uberte plyn a klidně v půl metru vypněte motory. Nepřistávejte s točícími se vrtulemi, zejména pokud máte zapnutý Airmode, v takovém případě má koptéra tendenci poskakovat a nepředvídatelné se od země odrážet.
Tak a to je vše, věříme, že vám náš tutoriál poskytl dostatek informací k úspěšnému sestavení a vzletu vaší první závodní koptéry. Až si budete v pilotování dostatečně jistí, neváhejte se přihlásit na některé závody, kde vždy potkáte skvělou komunitu lidí, zapálených do tohoto úžasného, adrenalinového koníčku.