V této kapitole si ukážeme, jak postavit analogovou koptéru na rámu TBS Source One HD. Rám je primárně určený pro začínající a freestyle piloty. Je odolný a poskytuje dostatek prostoru pro komponenty. Do rámu lze nainstalovat i DJI FPV letovou jednotku pro digitální přenos obrazu.
Pro stavbu použijeme komponenty:
- Rám: TBS Source One HD 5″
- Motory: iFlight Xing-E Pro 2207 2450Kv
- ESC: iFlight SucceX-E 45A
- Kamera: Caddx Ratel 2 Micro
- Video vysílač: TBS Unify Pro HV Race
- Anténa: Foxeer Pagoda Pro
- FC: Mamba F4
- Vrtule: Dalprop T5040C
- Softmount
Na začátku stavby si složíme rám tak, aby držel pohromadě, nerozpadal se a my na něj mohli snadno montovat jednotlivé komponenty. Stack (řídicí jednotku a regulátor) lze stavět dvěma různými způsoby. První z nich je použít v rámu kratší šroubky a nad každou desku dát distanční sloupky. My použijeme druhý způsob, do rámu našroubujeme dlouhé šrouby M3x30, na které pak jednotlivé desky jen nasuneme. Tento způsob je vhodný použít především po desky, které mají vnitřní softmount.
V dalším kroku přiděláme na rám regulátor 4v1. Na šrouby nasuneme gumové softmounty, na které pak položíme regulátor. Je třeba si zkontrolovat, zda-li je mezi regulátorem a spodkem rámu dostatečný prostor, aby se i v případě nárazu regulátor nedotkl rámu nebo šroubů, které by ho mohli poškodit. Je také třeba si rozmyslet, kterým směrem půjde hlavní přívodní kabel od baterie. Na některých koptérách je vhodné mít ho dozadu a jinde do strany.
Dále na rám přišroubujeme motory. Při přidělávání motorů je třeba dát si pozor na délku použitých šroubů. Pokud použijeme moc krátký šroub, snadno strhneme závit na motoru. Při použití dlouhého šroubu se můžeme šroubem dostat až do vinutí motoru a motor zničit. Obvykle se používají šrouby o 2-3mm delší, než je tloušťka ramena. Protože Source One má ramena z 5mm uhlíku, použijeme 8mm dlouhé šrouby.
Kabely od motorů si pak uchytíme k ramenům. Vhodné je použít pásku na začátku a na konci ramene. Nedoporučujeme používat stahovací pásky. Bužírka kabelu se může o hranu pásku prodřít a pak hrozí riziko zkratu. Někdy je dobré použít na kabely plastovou ochranu, která zabrání poškození kabelů ohnutou vrtulí.
Když jsou motory na svém místě a kabely chycené, je čas připájet kabely od motorů k regulátoru. V prvním kroku je potřeba si důkladně pocínovat plošky regulátoru. Poté vzít jeden z kabelů motoru, oholit cca 2 milimetry bužítky, pořádně kabel pocínovat a až poté začít pájet kabel na regulátor. Snažte se mít odizolovanou část kabelu co nejkratší. Zhruba 2 milimetry bohatě stačí, stavba pak vypadá lépe a je menší riziko zkratu. Je lepší zkracovat a pájet kabely jeden po druhým, než nejdříve všechny kabely zkrátit a pak pájet. Pokud zkracujete a pájíte kabely po jednom, lépe si naměříte délku kabelů a výsledná koptéra vypadá lépe. Motory vždy pájíte tak, aby se kabely tahaly pohodlně. Směr rotace nebo pořadí motorů lze později změnit v nastavení.
K drtivé většině regulátorů se dnes dává externí kondenzátor. Ten pomáhá stabilizovat napětí a odfiltrovat napěťové špičky. Kondenzátor je velmi doporučený na 4S koptérách a nutný na 6S koptérách. Protože kondenzátory mají obvykle nohy z tvrdého drátu, který se časem může zlomit, je dobré napájet místo nich klasickou licnu v silikonové bužírce.
Když máme kondenzátor připravený, napájíme ho spolu s hlavním přívodním kabelem na regulátor. Pájení hlavního silového kabelu vyžaduje kvalitní páječku, dostatek tepla a trpělivosti. Kondenzátor je třeba umístit co možná nejblíže regulátoru. Pokud dáte kondenzátor na 5cm dlouhé kabely, jeho účinek se výrazně sníží. Kondenzátor je také dobré pomocí pásky uchytit ke kabelům, aby byl fixovaný. Po pájení pečlivě regulátor prohlédněte. Pokud pájíte na příliš vysokou teplotu, můžou z páječky odskakovat drobné kapičky cínu. Pokud si jich nevšimněte a dostanou se na špatné místo, můžou způsobit zkrat a koptéra shoří.
Když je regulátor připájený, můžeme do stacku dát řídicí jednotku. Ujistěte se, že je mezi řídicí jednotkou a regulátorem dostatek místa. Regulátor a řídicí jednotka se propojují pomocí kabelu. Před spojením desek si zkontrolujte pořadí pinů na obou deskách. Pořadí pinů v konektoru se může u různých výrobců lišit.
Když je řídicí jednotka na svém místě, můžeme nainstalovat přijímač a video vysílač. V této konkrétní stavbě nalepíme video vysílač na spodní plato za stack. RC přijímač dáme pak před stack. Je potřeba si však nechat dostatek místa pro kameru. Existuje více způsobu, kam video vysílač, RC přijímač a případně i příslušenství jako GPS modul nebo buzzer umístit. Při hledání místa pro video vysílač je dobré přemýšlet nad servisovatelností. Je dobré ho umístit tak, aby při rozebírání dronu nebyl namáhaný pigtail. Ten by se mohl častým hýbáním u SMA konektoru ulomit a zapříčinit špatný přenos videa. RC přijímač umísťujeme tak, aby bylo snadné uchycení antén. Antény v tomto případě dáme k ramenům. Pokud bychom antény dávali vzhůru na horní plato, je vhodné i přijímač uchytit na horní plato rámu.
Kameru v tomto případě chytneme do držáku vytištěného na 3D tiskárně. Držák jednoduše nasuneme na sloupky. Bočnice tak nebudou v tomto případě potřeba.
Každá řídicí jednotka má rozložení pinů trochu jiné, princip zapojení dalších komponent je však vždy stejný. U většiny řídicích jednotek a stacků dnes najdete doporučené schéma zapojení. Způsob zapojení komponent na této koptéře najdete na obrázku. Kabely mezi řídicí jednotkou a ostatními komponentami není třeba nechávat příliš dlouhé. Je dobré mít cca 5-10mm rezervu, aby se s kabely dalo volně hýbat. U příliš dlouhých kabelů hrozí, že vylezou bokem koptéry ven a připletou se do cesty vrtulím. Kabely od komponenty je dobré chytit páskou nebo je stočit. Svazek kabelů pak drží při sobě a stavba vypadá lépe.
Anténu pro přenos videa chytneme do držáku vytištěného na 3D tiskárně. Držák jednoduše nasuneme na sloupky. Antény přichytíme k ramenům. Na ramena nasadíme stahovací pásek a anténu spolu s páskem chytneme do smršťovací bužírky. Tato pozice není ideální z hlediska šíření signálu a pokud plánujete létat na delší vzdálenost, je vhodné umístit antény jinak (nebo si pořídit Crossfire…), nicméně na tomto místě jsou antény dobře chráněné, takže se pásek tak snadno nezlomí a anténu neusekne vrtule.
Nyní stačí koptéru nastavit a je připravena k letu.